Obowiązkowe e-Doręczenia od 2025

gru 10, 2024

Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Osoby, które zdecydują się na założenie działalności po 1 stycznia 2025 r. uzyskają adres składając wniosek o rejestrację firmy w CEIDG. Dla przedsiębiorców prowadzących już działalność termin obowiązkowego wdrożenia e-Doręczeń zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG lub KRS.

Od początku przyszłego roku oficjalna korespondencja obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną będzie dostępna z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze. W pierwszym etapie taką opcję udostępni większość urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego. Docelowo adres do doręczeń elektronicznych i obowiązek prowadzenia korespondencji w ten sposób będą miały wszystkie podmioty publiczne oraz duża grupa podmiotów niepublicznych.

Obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie dotyczył wszystkich podmiotów publicznych oraz firm rejestrowanych w KRS i CEiDG, zgodnie z ustalonym harmonogramem.

Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:

  • firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji,
  • firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku,
  • firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.

Terminy wdrożenia e-Doręczeń dla firm z CEIDG

Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku będą mieli możliwość złożenia wniosku o utworzenie adresu do e-Doręczeń we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG już od 1 stycznia 2025 roku Natomiast od 1 lipca 2025 roku przedsiębiorca, który będzie zmieniał swój wpis w CEIDG, będzie miał obowiązek podania danych do utworzenia adresu do e-doręczeń – we wniosku o zmianę wpisu.

CEIDGOd kiedy trzeba mieć adres do e-DoręczeńJak to zrobić
przedsiębiorcy zarejestrowani do 31.12.2024od 1.10.2026 r.we wniosku o założenie adresu do e-Doręczeń we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG (od 1.01.2025)
przedsiębiorcy zarejestrowani do 31.12.2024, którzy złożą wniosek o aktualizację wpisu w CEIDG po 30.06.2025w momencie składania wniosku o aktualizację wpisu w CEIDGwe wniosku o zmianę wpisu w CEIDG
przedsiębiorcy rejestrujący się od 1.01.2025w momencie rejestracji działalności w CEIDGwe wniosku o rejestrację działalności w CEIDG

 Terminy wdrożenia e-Doręczeń dla firm z KRS

Od 1 stycznia 2025 wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń stanie się elementem wniosku o wpis do KRS. Przedsiębiorcy wpisani do KRS przed 1 stycznia 2025, będą musieli wpisać adres do e-Doręczeń do BAE nie później niż 1 kwietnia 2025. Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG muszą założyć adres do e-Doręczeń do 1 października 2026 roku.

KRSOd kiedy trzeba mieć adres do e-DoręczeńJak to zrobić
przedsiębiorcy zarejestrowani przed 1.01.2025Od 1.04.2025we wniosku o założenie adresu do e-Doręczeń
przedsiębiorcy rejestrujący się od 1.01.2025Od 1.01.2025poprzez serwis Ministerstwa Sprawiedliwości

Polecamy również

PODATEK MINIMALNY CIT ZA 2024 ROK

Przepisy dotyczące obowiązku opłacania podatku minimalnego weszły w życie od 1 stycznia 2024 roku i choć rozliczenie nastąpi dopiero po zakończeniu roku podatkowego – czyli w 2025 roku – już teraz...

Jaki podatek od nagrody w konkursie? Istotny wyrok NSA

Przy rozliczaniu podatków po założeniu firmy ważne jest uwzględnienie przepisów podatkowych dotyczących przychodów z różnych źródeł. W szczególności dotyczy to osób, które przed rozpoczęciem...